קבלת החלטה והצבת יעדים
אחת הדרכים להתמודד עם הקשיים היא להדחיק את הקושי ולקוות שבעוד זמן מה משהו יקרה והכל יסתדר… אולם, לרוב, הקשיים אינם נפתרים מאליהם ויש צורך בשינוי מעשי. הדרך שבה אתם בחרתם, צומחת מתוך ההבנה שאין פתרונות קסם. הבנתם שאתם היחידים שיכולים לבצע את השינוי המיוחל. את השינוי תוכלו לעשות בעזרת הדרכה נכונה. לכן, לפני תחילת תהליך ההבראה הכלכלי, ולאחר שכבר קיבלתם על עצמכם את ההחלטות המקדימות, זה הזמן לשבת יחד ליד השולחן, ולכתוב על דף: דף זה יעמוד לנגד עיניכם בהמשך, כאשר תהיו מעוניינים לבדוק האם התקדמתם ומה השגתם עד כה. הגדרת היעדים תסייע לכם להמשיך בדרך שבה בחרתם, למרות הקשיים שיתגלו בדרך, ותאפשר לכם להימנע מלשוב אל השגרה המוכרת והבעייתית.. מטרתו של שלב זה היא לספק מידע על התנהלותכם הכלכלית.
שיקוף הוצאות והכנסות
עליכם לערוך בדיקה מדוקדקת של ההוצאות וההכנסות של משק הבית בחודשים האחרונים, ולחשב את הממוצע החודשי של כל אחד מסעיפי ההכנסות וההוצאות. בבדיקה זו אין להתייחס לתשלומים החודשיים המיועדים להחזרי חובות. על מנת לבצע תהליך מסודר עליכם לבחון מהי דרך החיים הכלכלית שאותה סיגלתם לעצמכם טרם יצירת החובות, כדי לדעת האם, נכון להיום, קיים איזון בין ההוצאות להכנסות, או שמא בכל חודש יש גירעון מצטבר )יתרה שלילית חודשית מצטברת), אשר גורם להגדלת החובות. נתון זה יסייע לכם רבות בהמשך התהליך, על מנת לדעת היכן עליכם לשים את הדגש בעת בניית הפתרון הכלכלי )בניית תכנית ההבראה(. איך מתבצע שיקוף ההכנסות וההוצאות? לאחר שאספתם ותייקתם את כל המסמכים, עליכם לערוך את השיקוף. בשלב זה עליכם לעבור על כל סעיף ולאחרי זה יש לסכם את סכומי ההוצאה
הוצאות עמומות
לכל משפחה יש הוצאות שאין עליהן תיעוד תשלומים במזומן וכדומה. הוצאות אלו מכונות ”הוצאות עמומות הן בדרך כלל הוצאות חד פעמיות שאינן נכללות בהוצאות הגדולות והקבועות שלנו ולעיתים אנחנו לא מיחסים להן חשיבת למרות שיכולות להצטבר לכדי סכומים גדולים“. הוצאות עמומות יש לחשב בעזרת שאלות מנחות אשר יסייעו לכם לנתח את פעולותיכם ולהיזכר בהוצאות שהוצאתם ברבעון האחרון. כך תוכלו להעריך את הוצאותיכם ולחשב ממוצע חודשי.
בדיקת החסכונות
לאחר שבחנתם באופן מעמיק את ההוצאות, ההכנסות והחובות, ולפני שתבצעו את הסיכום הכלכלי, נותר לכם לרכז את החסכונות שנצברו עם השנים כמובן ובמידה וקיימים. ייתכן שחסכונות אלה יסייעו לכם בבניית תכנית ההבראה.
לסיכום – כעת צריך לעשות סיכום של כל הנתונים, לאחר שסיימתם לאסוף ולחשב את כל המסמכים והנתונים, הגיע הזמן לסכם אותם במידה וישנו פער שלילי בין הכנסות להוצאות יש לבנות תכנית הבראה.